Religie kennis Wiki
Advertisement

Trisagion (Grieks: Τρισάγιος ύμνος, uit het Grieks tris, drie maal, en hagios, heilig) (Russisch: Трисвятое) is een van de oudste hymnes uit het christendom. Het trisagion is een serie van drie aanroepingen, die driemaal herhaald wordt, uit de Byzantijnse liturgie die gebruikt worden in de Oosters-orthodoxe Kerk, de Oriëntaals-orthodoxe Kerken en de Oosters-katholieke Kerken.

In het Grieks:

Άγιος ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος ελέησον ημάς. (Agios o Theos, agios ischyros, agios athanatos, eleison imas.)

In het Kerkslavisch:

Святы́й Бо́же, Святы́й крепкий, Святы́й безсмертный, помилуй нас (Svatýj Bózje, svatýj krépkij, svatýj besmértnyj, pomíloej nas.)

In het Latijn:

Sanctus Deus, sanctus fortis, sanctus immortalis, miserere nobis.

In het Nederlands is deze hymne als volgt:

Heilige God, Heilige Sterke, Heilige Onsterfelijke, Ontferm U over ons.

  • Op Kerstmis, Theophanie, zaterdag voor Palmzondag, Paaszaterdag, Pasen, de Paasweek, Pinksteren vasten wordt in plaats van het Trisagion: Gij allen, die in Christus zijt gedoopt, gij hebt Christus aangedaan. Alleluia. gezongen.
  • Op het feest van Kruisverheffing en de derde zondag van de Grote Vasten wordt i.p.v. het Trisagion: Uw heilig Kruis vereren wij, o Meester; en Uw heilige Verrijzenis loven wij. gezongen.

Geplaatst op:
18-11-2009
Dit artikel is een beginnetje over religie. U wordt uitgenodigd op bewerken te klikken om uw kennis aan dit artikel toe te voegen. Crystal txt.png

el:Τρισάγιος ύμνος fr:Trisagion it:Trisagion ja:聖三祝文 no:Trisagion pl:Trisagion ru:Трисвятое sv:Trishagion

Advertisement