Religie kennis Wiki
Advertisement

De Syro-Malankara-Orthodoxe Kerk (Hindi: മലങ്കര സഭ) is één van de oriëntaals-orthodoxe kerken. Ze is gevestigd in de Indiase staat Kerala, langs de Malabarkust. Het is één van de kerken van de zogenaamde Thomaschristenen.

Volgens de traditie bracht de apostel Thomas hier het evangelie in de eerste eeuw. Het christendom kwam inderdaad vroeg naar deze streken, meest waarschijnlijk gebeurde dit in de derde eeuw en later door Grieks-christelijke handelaren uit het Romeinse rijk en Byzantijnse rijk. De Nestoriaanse Kerk heeft, vanaf de 5e - 6e eeuw, op grote schaal missioneringswerk in Indië verricht.

De huidige Syro-Malankara-Orthodoxe Kerk vindt haar oorsprong in de 17de eeuw. Een deel van de Kerk van Malabar sloot zich aan bij het Westsyrisch patriarchaat van Antiochië als protest tegen de latinisering na de vereniging met de Rooms-Katholieke Kerk in 1599. Ze werd een autonome Indische Kerk binnen het Syrisch-orthodoxe patriarchaat. In 1912 verklaarde een groep zich autocephaal en vormde de Syro-Malankara-Orthodoxe Kerk.

Tot de uniëring van de Malabar-christenen met Rome was beslist op de Synode van Diamper, onder voorzitterschap van Aleixo de Menezes, aartsbisschop van Goa. De met Rome geünieerde Kerk bestaat thans nog onder de naam Syro-Malabar-Katholieke Kerk.

De Syro-Malankara-Orthodoxe Kerk telt ongeveer 1.600.000 gelovigen.

Zie ook[]

Syro-Malabar-katholieke Kerk

Syro-Malankara-katholieke Kerk

Externe link[]

bg:Индийска православна църква fr:Église malankare orthodoxe frp:Égllése malancara ortodoxe hu:Indiai Ortodox Egyház ml:മലങ്കര സഭ pl:Ortodoksyjny Kościół Malankaru

Advertisement