Wikia

De heilige Scholastica
Scholastica
Geboren 480 te Nursia
Gestorven 543 te Onbekend
Vereerd in Rooms-katholieke Kerk
Naamdag 10 februari
Portaal  Portaalicoon   Christendom
Lijst van christelijke heiligen

Scholastica (480 - 543) is geboren in Nursia. Ze was een zuster van de heilige Benedictus van Nursia. Ze zag Benedictus altijd een keer in het jaar. Volgens de legende zoals verteld door Gregorius de Grote in diens Dialogen vroeg Scholastica haar broer bij hun laatste ontmoeting, in een woning halverwege hun beider kloosters, om wat langer te blijven daar zij het met hem over de hemelse vreugden wou hebben. Toen Benedictus weigerde, barstte Scholastica uit in gebeden en tranen die een dusdanig hevig onweer veroorzaakten dat haar broer gedwongen was de hele nacht te blijven. Drie dagen later overleed zij.

Scholastica wordt in de kunst afgebeeld in de kleding van een Benedictines. Op haar schouder of boven haar hoofd zit of vliegt een duif. Dat is omdat Benedictus bij haar dood haar ziel zag wegvliegen in de vorm van een duif. Zij wordt stervende afgebeeld en wordt door een of meerdere engelen ondersteund. Haar andere attributen zijn: een boek, een lelie en een of meerdere palmen. Ze werd als beschermheilige aangeroepen tegen onweer en hevige regen.

Scholastica's naamdag is 10 februari.

FotogalerijEdit

Externe linkEdit

ca:Escolàstica de Núrsiafi:Pyhä Scholastica

fr:Sainte Scolastique hu:Szent Skolasztika it:Santa Scolastica ja:スコラスティカ ko:스콜라스티카 pl:Święta Scholastyka pt:Santa Escolástica ro:Scholastica sv:Scholastica