Wikia

Sacramentsprocessie

Sacramentsprocessie in Frankrijk, 19e eeuw.

Bestand:Crucession Davidovo-Elizarovo Guslitci Moscow reg 8504.jpg
Procession of the Precious Blood of Jesus Christ-The Blood 50

Heilig-Bloedprocessie

Bestand:Double-faced icon.jpg
Bestand:Procession of the Precious Blood of Jesus Christ-Bruges; het conopeum.JPG
Bestand:Hanswijk madonna.JPG
Processie1

De lichtprocessie van de jongeren van het bisdom Groningen-Leeuwarden trekt Warfhuizen binnen

Bestand:Procesión de la Custodia - Corpus - Toledo - 29 may 2005.JPG
Bestand:Macarena Sevilla-detail.jpg
Bestand:COLLECTIE TROPENMUSEUM Tabut-feest TMnr 10001266.jpg
Bestand:COLLECTIE TROPENMUSEUM Processie op Goede Vrijdag Nicodemussen met een lijkbaar in oud-Portugese kostuums Flores TMnr 10000709.jpg

Een processie is een godsdienstige plechtigheid binnen de rooms-katholieke, Oosters-katholieke, Oriëntaals-orthodoxe en Oosters-orthodoxe Kerken. Deze vindt plaats in de vorm van een optocht van geestelijken en andere gelovigen.

In de rooms-katholieke traditie is de belangrijkste processievorm de sacramentsprocessie. Hierbij wordt het Allerheiligste Sacrament plechtig rondgedragen onder een baldakijn. Daarnaast bestaan er ook boeteprocessies (bijvoorbeeld in Veurne), paardenprocessies en jubelprocessies. Ook zijn er processies ter ere van heiligen, waarbij relieken worden meegedragen. Een zeewijding gaat vaak gepaard met een processie.

In de Oosters- en Oriëntaals-orthodoxe kerken worden tijdens processies iconen, waaronder het Kruis, kerkvaandels en het Evangelieboek meegedragen. Tijdens een processie wordt altijd gezongen en wordt het Evangelie bewierookt.

BelgiëEdit

België kent een zeer rijke en oude processiecultuur. In de provincie Vlaams-Brabant alleen al trekken jaarlijks nagenoeg honderd processies uit.

Tussen België en NederlandEdit

NederlandEdit

Onder de Nederlandse wet waren processies gedurende lange tijd alleen toegestaan in plaatsen waar deze al in 1848 bestonden. Processies komen dan ook nog steeds met name voor in die plaatsen. Bij de grondwetsherziening van 1983, die in 1989 van kracht werd, verdween dit processieverbod.

Van de opheffing van het processieverbod werd in Nederland voor de eerste maal gebruikgemaakt in het jaar 2002, toen in Utrecht een Willibrordprocessie werd gehouden, onder het motto "Geloven mag gezien worden". De processie was het initiatief van een van de pastores van de Binnenstadparochie Utrecht, pastor N.M. Schnell, de verantwoordelijke voor de Sint-Catharinakathedraal, waar zich een schrijn met relieken van St. Willibrord bevindt. Inmiddels is de Willibrordprocessie, waarin de reliekschrijn wordt meegedragen, een jaarlijks weerkerend evenement geworden.

Andere landen Edit

In andere landen bestaat er ook een processiecultuur zoals in Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Italië en Polen. In het Heilige Land worden door bedevaartgangers processies houden in de Heilige Stad Jeruzalem.

WetenswaardigheidEdit

De processierups dankt haar naam aan deze plechtigheid omdat deze rupsen ook in een lange stoet achter elkaar lopen.

1rightarrow Zie ook: Semana santa, de Goede week in Spanje met honderden processies en Bedevaart
Bestand:Pieter Brueghel II-Procession mg 2975.jpg
ca:Processó religiosael:Λιτανείαeo:Procesioet:Protsessioon

fi:Ristisaatto fr:Procession (cortège) it:Processione li:Brónk lt:Procesija no:Prosesjon pt:Procissão ru:Крестный ход sv:Procession