Wikia

Praisemuziek (ook wel aanbiddingsmuziek of lofprijzingsmuziek, maar vaak beter bekend onder de Engelse termen worship of praise & worship) is een muziekgenre binnen het christendom, waarmee muziek bedoeld wordt die gemaakt wordt door een praise- of aanbiddingsband. Praisemuziek wordt ook wel omschreven als liefdesliedjes voor God. Het aanbidden van God is dan ook het primaire doel van de muziek.

Praisemuziek wordt gespeeld in (met name evangelische) kerken en op christelijke festivals en evenementen. De praiseband heeft als doel om een groep mensen voor te gaan, te leiden, in het aanbidden van God. Zo helpt de band anderen om zich naar God toe te uiten door middel van muziek en om door middel van muziek open te staan voor wat God tot hun hart wil spreken. De zanger(es) van de band wordt vaak de aanbiddingsleider genoemd.

Artiesten Edit

Internationaal zijn er voornamelijk veen bekende Amerikaanse artiesten die praisemuziek maken. Onder andere Matt Redman, Tim Hughes, Michael W. Smith, Stevin Curtis Chapman, Mark Schultz, Brian Doerksen, Darlene Zschech, Jason Upton, Twila Paris, Rebecca St. James, Rich Mullins, Stacie Orrico en Krystal Meyers zijn in de afgelopen 20 jaar bekende christelijke artiesten geweest.

Belangrijke bands die te onderscheiden zijn, zijn de Newsboys, Third Day, City on a Hill, Jars of Clay, Avalon, Delirious?, Caedmon's Call, Five Iron Frenzyen, David Crowder Band en Audio Adrenaline.

Daarnaast houden sommige kerkgenootschappen en christelijke bewegingen zich bezig met het maken van nieuwe praisemuziek. Voorbeelden hiervan zijn: Vineyard, Soul Survivor, Hillsong en Hillsong United.

In Nederland zijn er ook bekende praiseartiesten, onder meer Kees Kraayenoord, Reni & Elisa Krijgsman, Steven van Kranenburg, Fused en Marcel & Lydia Zimmer.

Nederlandstalig Edit

Stichting Opwekking geeft ieder jaar een nieuwe bundel liederen met bijbehorende cd uit. De meeste opwekkingsliederen zijn vertalingen van Engelstalige praisemuziek. Artiesten die bij Opwekking verantwoordelijk zijn voor nieuwe, Nederlandstalige liederen zijn onder meer Elisa Krijgsman, Marcel Zimmer en Peter van Essen. ook is er het muzieklabel Highway Music (met onder andere Soul Survivor, Marcel en Lydia Zimmer en Fused).