Wikia

Oderich Mattiuzzi van Pordenone
Oderich van Pordenone
Oderich van Pordenone
Geboren 1286 te Pordenone
Gestorven 14 januari 1331 te Udine
Vereerd in Rooms-katholieke Kerk
Zaligverklaring 1755 door [[p aus Benedictus XIV]]
Naamdag 14 januari
3 februari
Portaal  Portaalicoon   Christendom
Lijst van christelijke heiligen

De zalige Oderich Mattiuzzi van Pordenone, of van Portenau, (Pordenone, 1286 - Udine, 14 januari 1331) was een Italiaans geestelijke en een van de belangrijkere ontdekkingsreizigers van de late middeleeuwen.

Missie en ontdekkingsreis naar Azië Edit

Oderich ging in Udine bij de franciscanen en leefde als heremiet in de wouden bij Udine. In 1310 ondernam hij een missiereis naar Perzië, Egypte en het Heilig Land en vervolgens naar Indië, waar hij in Thana, nabij het huidige Mumbai de relikwieën van de H. Thomas van Tolentino kon redden. Hij missioneerde in Indië en vervolgens in Ceylon, bereikte Java, langs de noordpunt van Sumatra en door de Straat van Malakka. Hij reisde verder door naar het gebied van het huidige Cambodja en Vietnam en tenslotte naar China, aan het hof van de Mongoolse grootkhan in Peking.

Bij terugkeer in 1331 liet daar een reisbeschrijving opstellen. De beschrijving betekent een goede aanvulling op Marco Polo's "Divisament dou monde".

Authenticiteit Edit

De authenticiteit van Oderichs verhalen wordt niet betwist. Hij vertelt over ossen die als god vereerd worden en over de weduweverbrandingen in India, de peperteelt in Indonesië, de seksuele uitspattingen in Champa, de visserij op kormoraan in Zuid-China, de boeddhistische reïncarnatietheorieën en het hofceremonieel in Khanbalique, het huidige Peking. Op een reis naar paus Johannes XII, werd hij ziek en diende hij terug te keren naar Udine, waar hij overleed. In 1755 werd hij zalig verklaard. Zijn feestdag is op 14 januari en 3 februari.

Niettemin is zijn terugreis minder duidelijk beschreven. Hij zou via land door Azië zijn teruggereisd door het land van Pape Jan (waarschijnlijk Mongolië), en door Casan. Hij zou Tibet zijn binnengetrokken en mogelijk ook de hoofdstad Lhasa hebben bezocht. Hierna wordt hij getraceerd in Noord-Perzië.ca:Odoric de Pordenone cs:Odorik z Pordenonefr:Odoric de Pordenone hr:Sveti Odorik id:Odorico da Pordenone it:Odorico da Pordenone no:Odoric de Pordenone pl:Odoryk de Pordenone ru:Одорико Порденоне sh:Sveti Odorik sv:Odoricus från Pordenone zh:鄂多立克