Wikia

Het heiligdom van Loyola is een complex rond het geboortehuis van Ignatius van Loyola. Het ligt in het buurtschap Loyola bij de Spaanse stad Azpeitia in Spaans Baskenland. Het is gelegen aan de rivier Urola tussen Azpeitia en Azkoitia.

Ignatius van LoyolaEdit

1rightarrow Zie Ignatius van Loyola voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Ignatius van Loyola, werd in 1491 als Iñigo Oñaz geboren in het kasteel van Loyola als zoon van de heer van Loyola, Beltrán Ibáñez de Oñaz en van María Sánchez de Licona. Hij bracht de eerste van jaren van zijn leven hier door. Toen hij in 1521 hevige verwondingen aan zijn been opliep bij de verdediging van Pamplona tegen de Fransen, was het ook in het kasteel van Loyola dat Ignatius zijn geestelijke ommekeer doormaakte, die zijn leven zou bepalen en die later de basis zou zijn voor de Geestelijke Oefeningen.

Geboortehuis en -museumEdit

In 1682 verwierf de Sociëteit van Jezus het geboortehuis (zie foto) van hun stichter. Hier werd een groot complex omheen gebouwd waarin thans ook een museum gevestigd is. De kamer waar Ignatius zijn bekering doormaakte, die de basis zou zijn voor zijn Geestelijke Oefeningen is thans een kapel.

Sint-IgnatiusbasiliekEdit

De bouw van een kerk gewijd aan Sint-Ignatius werd opgedragen aan Carlo Fontana (1634-1714), een Italiaanse architect. Het heiligdom werd in 1738 ingewijd. Zij heeft een façade van 150 meter breed en een grote koepel. Op 12 januari 1921 werd de kerk verheven tot basiliek (basilica minor).

Familie wapen van LoyolaEdit

Het familiewapen van Loyola is verdeeld in twee secties. Het eerste gedeelte bestaat uit een “olla” Spaans voor ketel, die aan een pothaken hangt, en twee grijze "lobos" Spaans voor wolven die de ketel en de pothaken vasthouden. De woorden "lobo" en "olla" werden verbonden tot "lobo y olla" wat uiteindelijk verbasterde naar de naam uiteindelijke familienaam Loyola. De wolf was een teken van “ricos homines” of nobelheid. Alles bij elkaar moest het generositeit van de familie Loyola weergeven.

Het tweede gedeelte is de divisie van het huis van Onaz, familie van vaderszijde van Ignatius van Loyola. Hier zijn zeven roden banen op een gouden ondergrond afgebeeld. Dit was een teken van grote eer, aangezien koning Alfonso de familie Onaz in 1332 de permissie gaf om deze zeven banden te dragen/gebruiken op hun familie wapen. Ze verdiende deze eer door de getoonde moed van zeven helden uit de familie die zichzelf bewezen in de Slag van Beotibar in 1321. Bij deze slag versloegen de Spaanjaarden 70.000 Franse, Navarezen en Gascons.