Religie kennis Wiki
Advertisement
Bestand:Gerard David 008.jpg

Op de achtergrond Gerard Davids impressie van de berg Golgotha

Bestand:Oberschönenfeld Kirche 4.jpg

de kruisiging

Bestand:Golgotha hill2.jpg

De rots boven de Graftuin in Jerusalem

Golgotha (gulgoltâ) of Golgota is het Aramese woord voor schedelplaats. Het Hebreeuwse woord gulgôlet betekent 'schedel'.

Een andere naam voor Golgota is 'Calvarië' of 'Calvarieberg'. Het was de naam van de heuvel buiten de muren van Jeruzalem, waarop Jezus van Nazareth volgens de evangeliën is gekruisigd. Misschien had de heuvel die naam vanwege zijn vorm, of was het eenvoudigweg een aanduiding voor 'een plaats die zich verheft'. Thans is niet meer bekend welke heuvel deze naam droeg. Algemeen wordt wel aangenomen dat deze plaats dezelfde is als wat in de bijbel bekend staat als de top van de berg Moria.

De naam Golgotha wordt alleen vermeld in de Bijbel, in het Nieuwe Testament, maar wordt daar als bekend verondersteld. In het Evangelie volgens Johannes hoofdstuk 19 vers 20 staat erbij: "dichtbij de stad". Verder moest deze plek zich buiten de stadsmuren hebben bevonden, omdat de Joden geen terechtstellingen binnen de muren van Jeruzalem mochten uitvoeren. Een derde aanwijzing voor de locatie is dat er volgens Johannes 19 vers 41 een tuin met een graf in de buurt geweest moet zijn.

Deze aanwijzingen zijn echter niet voldoende om de precieze plek met zekerheid te kunnen vaststellen. Ze laten nog steeds verschillende mogelijkheden open, bijvoorbeeld voor de plaats die in de tijd van Constantijn de Grote werd ontdekt en waar de Kerk van het Heilige Graf overheen werd gebouwd, een vooral door Orthodoxe en rooms-katholieke gelovigen bezocht heiligdom. Binnenin bevindt zich een 4,50 meter hoge heuvel. Veertig meter verder ligt een graf, wat als graf van Christus wordt aangeduid. Deze locatie is niettemin omstreden omdat ten tijde van de Romeinse keizer Hadrianus dit gebied werd opgehoogd en sterk gewijzigd. Dat men toch ging graven tijdens Constantijns bewind kan erop duiden dat men andere aanwijzingen had, zoals mondelinge overleveringen, die later verloren zijn gegaan.

Een mogelijke andere, eveneens omstreden locatie van Golgotha is die waar de Graftuin is ingericht. Deze ligt op een heuvel ten noorden van de zogenaamde Turkse stadsmuur. Het is een tuin met een paar bomen en enkele eenvoudige graven; eén daarvan wordt als Christus' mogelijke graf aangeduid. Het is een populaire bedevaartplaats voor vooral protestantse en Evangelische gelovigen.

Calvarieberg[]

Een calvarieberg is ook een onderdeel van sommige katholieke begraafplaatsen. Het is een kunstmatig heuveltje waarop meestal een beeldengroep geplaatst is die de kruisiging voorstelt.

ar:جلجثة bg:Голгота ca:Gòlgota cs:Golgota da:Golgata el:Γολγοθάς eo:Golgoto fi:Golgata fr:Golgotha (Calvaire) he:גבעת הגולגולתא hu:Kálvária it:Calvario ja:ゴルゴタの丘 ka:გოლგოთა ko:골고다 lt:Kalvarijos kalnas mk:Голгота nn:Golgata no:Golgata pl:Golgota pt:Calvário (Gólgota) ru:Голгофа sc:Calvariu sl:Golgota sr:Голгота sv:Golgata tl:Golgota uk:Голгофа zh:各各他

Advertisement