Wikia

De Ethiopisch-katholieke Kerk behoort tot de Oosters-katholieke Kerken. Haar gelovigen wonen voornamelijk in Ethiopië en Eritrea. De Ethiopisch-katholieke Kerk volgt de Alexandrijnse ritus; de liturgische taal is Ge'ez of Amhaars. Deze Kerk gebruikt de juliaanse kalender.

GeschiedenisEdit

Eind 16e eeuw probeerden Portugese dominicanen en jezuïeten binnen de Koptisch-orthodoxe Kerk in Ethiopië tevergeefs een unie met Rome te bewerkstelligen. Begin 17e eeuw werd het rooms-katholicisme korte tijd tot staatsgodsdienst verklaard nadat de jezuïeten erin geslaagd waren de negus Susenyos te dopen. Zijn opvolger was echter tegen een unie met Rome en katholieke priesters werd de toegang tot het land ontzegd.

Pas eind 19de eeuw liet negus Menelik II een katholieke missie weer toe. Deze had echter weinig succes. In 1961 benoemde paus Paulus VI een metropoliet in Addis Abeba.

Huidige toestandEdit

De Ethiopisch-katholieke Kerk telt ongeveer 220.000 gelovigen. De kerk bestaat uit het aartsbisdom van Addis Abeba, twee bisdommen in Ethiopië (Adrigat en Emdeber) en drie bisdommen in Eritrea (Asmara, Barentu, Keren).

Hoofd is de, in Addis Abeba residerende, metropoliet. Sinds 2003 is dit Mgr. Abune Berhaneyesus Souraphiel CM.

Externe linkEdit

Zie ookEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Christendom(portaal)</th><td valign="top" rowspan="2"></td></tr> be-x-old:Этыёпская Каталіцкая Царква

cs:Etiopská katolická církevfr:Église catholique éthiopienne frp:Égllése catolica ètiopièna hu:Etióp Katolikus Egyház id:Gereja Katolik di Ethiopia it:Chiesa cattolica etiope pl:Kościół katolicki obrządku etiopskiego pt:Igreja Católica Etíope ru:Эфиопская католическая церковь sk:Etiópskokatolícka cirkev sv:Etiopisk-katolska kyrkan