Wikia

De Congregatie van het Allerheiligst Sacrament (Latijnse benaming: Societas Sanctissimi Sacramenti, S.S.S.) - ook Sacramentijnen genoemd - is een congregatie die in 1856 door de Heilige Petrus Julianus Eymard (1811 - 1868) in Parijs werd opgericht. In 1863 werd ze door de Paus goedgekeurd.

De congregatie legt zich vooral toe op het apostolaat en de bevordering van het gebed voor het Allerheiligste Sacrament.

Thans (2004) zijn er wereldwijd 674 priesters en 931 mannelijke religieuzen lid van de congregatrie.

In Nederland zijn ze onder andere gevestigd in Brakkenstein bij Nijmegen. De huidige hulpbisschop van het bisdom Haarlem-Amsterdam, Johannes Gerardus Maria van Burgsteden (Haarlem, 1935), behoort tot deze congregatie. In België zijn er vestigingen in Lommel (provincialaat), Brussel, Hooglede-Sleihage en Sombreffe. Het klooster te Nijmegen biedt onderdak aan het Centrum voor Parochiespiritualiteit. De sacrametijnen dragen verder zorg voor de kerk van het Amsterdamse Begijnhof.

Anno 2005 vallen de paters uit België, Nederland, Duitsland en Mozambique onder één bestuur dat geleid wordt door Maurits Gijsbrechts uit Lommel.

Bekende sacramentijnenEdit

Externe linksEdit

cs:Eucharistiánifr:Prêtres du Saint-Sacrement it:Congregazione del Santissimo Sacramento pt:Congregação do Santíssimo Sacramento