Wikia

Het baptisme is een christelijke stroming binnen het protestantisme, ontstaan in 1609 onder Engelse vluchtelingen in Amsterdam. Twee Engelse predikanten John Smyth en Thomas Helwys worden als stichters gezien. Eigenlijk kan het baptisme als een Engelse variant van het anabaptisme worden beschouwd dat is uitgegroeid tot een aparte beweging. Hét onderscheidende kenmerk van het baptisme is dat het de doop door onderdompeling hanteert, toegepast op (bijna) volwassenen.

Leer en kerkenEdit

Volwaardig baptist kan men pas zijn als men wordt gedoopt nadat men tot geloof in Jezus Christus is gekomen en door middel van een openbare belijdenis Jezus als Verlosser en Heer heeft aangenomen. De doop geschiedt door volledige onderdompeling in water. De vorm van dopen waarbij zuigelingen worden besprenkeld met water (de kinderdoop) wordt verworpen omdat baby's nog niet bewust geloven.

Het woord baptist komt van het Griekse woord βαπτίζω (spreek uit als baptizoo) en betekent 'dopen'.

Vooral in de Engelstalige wereld heeft deze stroming erg veel aanhang. Charles Spurgeon was een bekende baptistenprediker. Er zijn binnen het baptisme ook weer allerlei stromingen die variëren van vrijzinnig tot orthodox. In de VS is het baptisme een van de grootste christelijke stromingen omdat veel baptisten in Europa vervolgd werden en naar Amerika vluchtten. De Southern Baptist Convention staat bekend om haar orthodoxie en haar omvang.

De eerste Nederlandse baptistengemeente is ontstaan te Gasselternijveen. Johannes Elias Feisser was tot 1-1-1844 predikant van Gasselternijveen. Eind 1843 was hij door conflicten over onder andere de kinderdoop uit zijn ambt ontzet. Hierna komt Feisser in contact met Duitse baptisten in Hamburg. Op 15 mei 1845 liet Feisser zich met enkele volgelingen in een veenkanaal te Gasselternijveen door de Duitse baptist J. Köbner door middel van onderdompeling dopen. Na deze volwassenendoop werd Feisser gekozen tot voorganger van de eerste Nederlandse baptistengemeente (genoemd 'Gemeente van Gedoopte Christenen'). Op 15 mei 2005 is op de vermoedelijke plaats van genoemde doop een baptisten herinneringszuil onthuld ter herdenking van deze eerste baptische onderdompeling in Nederland.

In Nederland is een groot aantal baptistengemeenten aangesloten bij de Unie van Baptistengemeenten in Nederland. Gemeenten die niet zijn aangesloten bij deze unie noemt men onafhankelijke of vrije baptistengemeenten. Overigens werkt een aantal vrije baptistengemeenten samen in de ABC-gemeenten (een fusie van de Broederschap van Baptistengemeenten in Nederland (BBN) en de Christian And Missionary Alliance (CAMA). Ook zijn er zevendedagsbaptisten die de eredienst niet op zondag houden en de rustdag niet op zondag vieren, maar op sabbat (zaterdag). Men baseert dit op het oudtestamentische vierde gebod, waarin gesproken wordt van de rustdag als zevende dag van de week.

Bekende baptistenEdit

Aantal baptisten in de wereldEdit

Het aantal baptisten in de wereld neemt sterk toe. Het is het op een na snelst groeiende geloof binnen het christendom. Wereldwijd zijn er ongeveer 90 miljoen baptisten.

Landen Aantallen
Verenigde Staten 47.000.000
India 2.400.000
Nigeria 2.300.000
Congo 1.900.000
Brazilië 1.200.000
Zuid-Korea 774.259
Canada 729.470

Externe linksEdit

Bronnen, noten en/of referentiesEdit

Bronnen, noten en/of referenties: