Wikia

De Armeens-katholieke Kerk (Armeens: Հայ Կաթողիկե Եկեղեցի, Hay Gatoğighé Yegheğeţi) is een Armeense Kerk geuniëerd met de Kerk van Rome. Ze behoort tot de Oosters-katholieke Kerken. Deze Kerk volgt de Armeense ritus en gebruikt als liturgische taal het Armeens. Zij gebruikt de gregoriaanse kalender.

De Armeens-katholieke Kerk is ontstaan - in de 18de eeuw - door afsplitsing van de Armeens-apostolische Kerk, die zelf in 505 brak met de andere Kerken omdat ze niet akkoord ging met de uitspraken van het Concilie van Chalcedon van 451.

GeschiedenisEdit

In de 12de eeuw ontstonden nauwe banden tussen de kruisvaarders en leden van de Armeense adel in het koninkrijk Cilicië. In 1195 poogden een aantal bisschoppen, om politieke redenen, de band met de Rooms-katholieke Kerk te herstellen.

Als gevolg van de invallen van de Tataren aan het eind van de 14de eeuw werd het koninkrijk Cilicië vernietigd en werden de contacten met Rome verbroken. Gedurende de 15de eeuw werden opnieuw contacten aangeknoopt. Vanaf de 16de eeuw waren er regelmatig katholieke missionarissen in Armenië.

In 1742 werd het Armeens-katholieke patriarchaat van Cilicië opgericht. Benedictus XIV benoemde de Armeens-katholieke bisschop Abraham-Petrus I Ardzvian tot patriarch.

Huidige situatieEdit

De huidige patriarch Nerses Bedros XIX regeert sinds oktober 1999 en is de negentiende sinds de unie met Rome. Zijn titel is Patriarch van Cilicië van de Armeniërs. De zetel bevindt zich in Bzommar nabij Beiroet, Libanon.

De Kerk is verdeeld in een aantal archiëparchieën en eparchieën en heeft voor haar diaspora een exarchaat in Mexico. Er zijn ook ordinariaten voor Griekenland, Roemenië en Oost-Europa.

De Kerk telt ongeveer 375.000 gelovigen. 60.000 leven in het Midden-Oosten en 95.000 in de diaspora in Frankrijk, Griekenland, Roemenië, Brazilië, Mexico, de Verenigde Staten en Canada. In 1991 werd in Gjoemri, Armenië het "Ordinariaat voor Armeense katholieken in Oost-Europa" opgericht. Dit Ordinariaat is verantwoordelijk voor Georgië, Rusland en Oekraïne en telt samen 220.000 gelovigen.

In de 17e eeuw ontstond er onafhankelijk van de ontwikkelingen in Armenië en het Midden-Oosten een Armeens Katholiek bisdom in Lviv in Oekraïne. De Tweede Wereldoorlog maakte aan deze circa 5000 gelovigen tellende groepering een einde. Een aantal overlevenden leeft in Zweden, waar hun ritus binnen de Katholieke Kerk wordt gepraktiseerd.

Externe linksEdit

<tr><th style="width:100%; font-size:87%; padding-bottom:2px; text-align:center; background-color: #ddeef8; color:black;">Christendom(portaal)</th><td valign="top" rowspan="2"></td></tr> ar:كنيسة الأرمن الكاثوليك

bg:Арменска католическа църква ca:Església Catòlica Armèniaeo:Katolika Armena Ekleziofr:Église catholique arménienne frp:Égllése catolica armènièna hu:Örmény Katolikus Egyház hy:Հայ Կաթողիկե Եկեղեցի id:Gereja Katolik Armenia it:Chiesa armeno-cattolica no:Den armensk-katolske kirke pl:Kościół katolicki obrządku ormiańskiego pt:Igreja Católica Arménia ro:Biserica Armeano-Catolică ru:Армянская католическая церковь simple:Armenian Catholic Church sl:Armenska katoliška cerkev sv:Armenisk-katolska kyrkan sw:Kanisa Katoliki la Armenia tr:Ermeni Katolik Kilisesi