Wikia

ReligionSymbolAbr

Symbolen van de drie grootste Abrahamitische religies

Bestand:Abraham Dharma.png
Abraham tomb

Die "Graf van Abraham", cenotaaf boven de traditionele begraafplaats van Abraham en Sarah in de Grot der Aartsvaderen in Hebron

Abrahamitische religie is een term die soms wordt gebruikt om een monotheïstische religie aan te duiden die teruggaat op het bijbelverhaal van de aartsvader Abraham. Wereldwijd zijn er ongeveer 3,5 miljard aanhangers van deze Abrahamitische religies. Als Abrahamitische religies gelden (met tussen haakjes bij benadering het aantal aanhangers):

De eerste drie worden tot de grote wereldreligies gerekend. Het jodendom mag in aantal dan wel klein zijn, zijn religieuze invloed op christendom en islam is dermate groot dat ook deze tot de grote wereldgodsdiensten wordt gerekend.

Binnen de betreffende religies heeft Abraham een belangrijke functie. Traditioneel stellen de joden uit Avraham, zijn zoon Yitchak (Izaäk) en zijn kleinzoon Ya'akow (Jakob) te zijn voortgekomen zich daarbij baserend op Beres'jiet (Genesis), het eerste boek uit de Tenach. Voor christenen is Abraham de vader van alle gelovigen, waarmee zij behalve zichzelf (de Nieuwtestamentische gelovigen) eveneens de gelovigen uit het Oude Testament (voornamelijk bestaand uit de Israëlieten/Joden) bedoelen. Moslims zien in Ibrahim (Abraham) een profeet en belangrijke drager van de islam en herleiden zichzelf zodoende ook tot hem. Volgens hen stammen Arabieren af van Ibrahims zoon Isma'il (Ismaël).

De verzamelterm 'Abrahamitisch' voldoet voornamelijk aan een islamitische visie op de ontstaansgeschiedenis van de drie godsdiensten. In de Koran wordt gesteld dat de aanhangers van abrahamitische religies allen in dezelfde goddelijke entiteit geloven. Volgens deze visie geloven aanhangers van alle abrahamitische religies in God, zij het dat zij hem in verschillende talen kunnen aanduiden, bijvoorbeeld JHWH in het Hebreeuws, Gott in het Duits, Dieu in het Frans, Deus in het Latijn en Allah in het Arabisch. Daarom gelden de joden en christenen als "Mensen van het Boek", als medegelovigen en dus niet als heidenen. Elders in de Koran worden moslims boven andersgelovigen gesteld.

Abrahamieten Edit

Aanhangers van Abrahamitische religies dienen niet te worden verward met de Abrahamieten. Er zijn twee bewegingen waarvan de aanhangers die naam droegen: een Syrische die de godheid van Christus niet accepteerde, en een Boheemse die een religie aanhing geïnspireerd op Abraham voordat hij zich liet besnijden.

Zie ook Edit

bg:Авраамически религии br:Relijionoù a-ziwar Abraham bs:Abrahamske religije ca:Religió abrahàmica cs:Abrahámovská náboženství cy:Crefyddau Abrahamig da:Abrahamitiske religionereo:Abrahama religioet:Aabrahamlik religioon fa:دین ابراهیمی fi:Abrahamilainen uskonto fr:Religion abrahamique fy:Abramitysk leauwen hi:इब्राहीमी धर्म hr:Abrahamske religije id:Agama Abrahamik is:Abrahamísk trúarbrögð it:Religioni abramitiche ja:アブラハムの宗教 ka:აბრაამისეული რელიგიები ko:아브라함 계통의 종교 lv:Ābrama reliģijas ms:Agama samawi nn:Abrahamittiske religionar no:Abrahamittisk religion pl:Religie abrahamowe pt:Religião abraâmica ru:Авраамические религии sco:Abrahamic releegion sh:Abrahamske religije simple:Abrahamic religion sk:Abrahámovské náboženstvo sl:Abrahamska religija sr:Аврамске религије sv:Abrahamitiska religioner te:ఇబ్రాహీం మతము th:ศาสนาเอบราฮัม tl:Mga Relihiyong Abraamiko tr:Semavi dinler uk:Авраамітичні релігії ur:ابراہیمی ادیان uz:Ibrohimiy dinlar vi:Tôn giáo khởi nguồn từ Abraham zh:亞伯拉罕諸教